Fortsat kontrolleret udbygning af Lolland Erhvervshavne
Langsigtet planlægning er forudsætningen for vellykket havneudvikling.
Erhvervsvirksomhedernes behov ændres ofte hurtigt, og det vil Lolland Kommunes erhvervshavne gerne kunne understøtte. Samtidig er de store og langsigtede investeringer ofte underlagt statslige myndighedsprocesser, som er både langvarige, kostbare og tidskrævende.
Netop nu ligger vi for Nakskov Havn midt i myndighedsprocesser. De skal sikre vigtige udbygningsprojekter, som begge haster. Behovet for projekterne stod klart for os allerede i sommeren 2018, og der blev udarbejdet to forprojekter, som begge fik beredvillig og hurtig opbakning fra Lolland Kommune. kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde den 20. september 2018 en samlet anlægsramme på 57,1 mio. kr. til gennemførelse af projekterne.
Hermed kunne planerne igangsættes, og efter et års forløb kan vi nu afslutte det første af de tre bevilgede projekter. De to projekter, som forudsætter statslige myndighedsprocesser, forløber indtil videre godt.
Samling af Havneadministration og Materielplads på Stensøvej sker i skrivende stund, og vi glæder os til at se det fungere til glæde for både medarbejdere og kunder.
For de to første havneprojekter gælder, at de begge er i en tidskrævende VVM proces. Sydhavnskajens VVM forventes at være afsluttet, når dette læses, mens VVM for uddybning først kan forventes afsluttet medio 2020. Heldigvis er der rigtig gode udsigter til at få alle tilladelser godt i hus, så de ønskede anlæg kan etablereres.
I VVM projekter er der taget højde for den fortsatte udbygning, så der planmæssigt forberedes for yderligere udvidelse, idet vi forventer en fortsat kontrolleret udvidelse af sejlrende og havneanlæg.
Miljøvenlig og billig vedligehold af farvandsafmærkning
Nakskov Havn har i nogle år lavet forsøg med at male de røde plastikbøjer i sejlrenden til Nakskov Havn. Det har givet gevinst i kraft af forlænget holdbarhed og besparelse i driftsomkostningerne.
Det er især de røde bøjer i plastik på Nakskov Fjord, der ikke tåler UV lys ret godt. Det har derfor været nødvendigt at tænke i alternative baner, da en hyppig udskiftning af bøjer kan blive en omkostningstung post. Prisen for bøjer, der bruges på fjorden, spænder mellem 2.500 til 70.000 kroner. Reparation af bøjen med slibning og maling koster en medarbejder i to timer og under ½ liter maling. Så der er virkelig penge at spare.
Hele fremgangsmåden er beskrevet detaljeret i havnemagasinet ”FLID & FAKTA NR. 3 OKTOBER 2019”. Forhåbentlig kan vores gode erfaringer være en hjælp for mange andre gode ”kollega-havne”.
De grønne og de gule bøjer plejer vi ikke at have de store problemer med, da disse er mere farveægte. Farven på de røde bøjer falmer relativt hurtigt, og bøjerne bliver hvide. Med en grundig afrensning, slibning, lidt lapning af huller og en god kvalitetsmaling er det nu muligt for os at forlænge levetiden ganske væsentligt. På fjorden har vi haft malede bøjer i 5 år uden, at de viser tegn på atskulle udskiftes med nye.
Vandstandsmåler i Nakskov sat i drift
Den eftertragtede vandstandsmåler er nu i drift, og prognoser kan også ses på nettet.
Området omkring Nakskov er udpeget som et oversvømningstruet område, derfor har der længe været et ønske om at kunne etablere en vandstandsmåler. Det er nu lykkedes. Så når vinterens lunefulde vejr truer vores kyster med ekstraordinært højvande, kan situationen fremover overvåges fra sofaen. Med DMI’s prognoser for vandstanden bliver det muligt at forudsige og forberede os på vandstandsstigninger.
Vandstandsmåleren er færdigmonteret, den blev taget i brug fredag den 19. juli, hvor formanden for Teknisk Udvalg Gert Mortensen også var med.
Der sendes data til DMI, som bliver præsenteres på DMI’s hjemmeside. Efter et stykke tid med indsamling af data og kun visning af hvad vandstanden har været de sidste 2 døgn, er det nu muligt at se en op til 96-timers prognose.
Vandstandsmåleren, består af to enheder. Den ene enhed er en flyder, og den anden enhed er en tryksonde. Med disse to enheder er det muligt ret præcist at videregive aflæsninger til DMI. Derudover er driften sikret således, at der er backup-strøm på anlægget i tilfælde af strømsvigt.
Prognosen fra vandstandsmåleren vil blive fulgt af flere brugere i Lolland Kommune, men stilles også til rådighed for alle hos DMI eller på havnens hjemmeside.
Vigtig VVM proces skrider frem
Miljøkonsekvensrapporten ”Omlægning og udvidelse af sejlrende til Nakskov Havn” er fremsendt til Kystdirektoratet. Udførelsen er planlagt til efteråret 2020.
Nakskov Havn fremsendte den 25. januar 2019 en ansøgning til Kystdirektoratet om tilladelse til omlægning og udvidelse af sejlrenden til Nakskov Havn. Samtidig blev projektet anmeldt som VVM-pligtigt, og der skal laves en samlet miljøkonsekvensrapport og Natura 2000-konsekvensvurdering.
Miljøkonsekvensrapporten skal detaljeret kortlægge og vurdere de miljømæssige påvirkninger af omlægning og udvidelsen af sejlrenden i anlægs- og driftsfasen.
Projektet er resultatet af Nakskov Havns ønske om at udvikle havnen med fokus på at sikre en effektiv og fleksibel infrastruktur med afsæt i nuværende og nye brugeres behov, at forbedre eksisterende sejladsforhold og at understøtte erhvervsudvikling i regionen.
Nakskov Havn ønsker at forbedre besejlingsforholdene, og det gennemføres i to etaper. Første etape er en udretning af renden, så generne ved de skarpeste sving undgås, mens etape 2 er en bredere rende i hele indsejlingens længde.
ETAPE 1:
Første etape skal udrette indsejlingen. For at udrette den eksisterende sejlrende lokalt skal der bortgraves materiale på en strækning af ca. 1.450 m vest for Enehøje samt ske en udvidelse i svinget syd for Enehøje. Omlægningen af sejlrenden vil forbedre sejladssikkerheden i sejlrenden betydeligt ved at eliminere et skarpt sving og ved at give betydeligt blødere kurver i to andre sving. Med andre ord vil sejlrenden vest for Enehøje blive opgraderet således, at besejlingsforholdene er mindst lige så gode som i den del af sejlrenden, der ligger øst for Enehøje.
ETAPE 2:
Desuden ønskes en 10 meters udvidelse af sejlrendens bredde i hele sejlrendens længde, ca. 13 km, for fremtidssikring af sejlrenden og dermed havnen.
Projektet har udgangspunkt i erhvervsinteresser, men har efter udførelsen også en række positive effekter for miljø, besejling og sikkerhed. Udretning af sejlrenden medfører både en kortere og forbedret sejlads. Dermed begrænses risikoen for grundstødning eller kollisioner. Desuden vil det medføre miljøforbedringer, idet skibene kommer til at opholde sig kortere tid i området, som er udlagt som Natura 2000. Det betyder færre gener for flora og fauna, mindre støj og emissioner af NOx og CO2 (mindre forbrug af ressourcer inkl. brændstof).
Miljøkonsekvensrapporten er nu indsendt til Kystdirektoratet, og direktoratets vurdering danner grundlag for den videre behandling af sagen. Det vil sige, at myndigheden kvalitetssikrer og indhenter eventuelle supplerende oplysninger. Herefter sendes rapporten i de sidste tre faser, som er:
OFFENTLIGHEDSFASEN:
Kystdirektoratet offentliggør miljøkonsekvensrapporten på deres hjemmeside, udsender en nyhed herom og igangsætter høring for offentligheden og for relevante myndigheder. Dette forventes gennemført i vinteren 2019/2020 og det har en varighed på 8 uger.
VURDERING AF HØRINGSSVAR OG AFGØRELSE OM GODKENDELSE AF PROJEKTET:
Det forventes, at VVM-tilladelse til Nakskov Havn foreligger i foråret/sommeren 2020. Tilladelsen offentliggøres på Kystdirektoratets hjemmeside.
ANLÆGSFASE:
Når eventuelle indsigelser er behandlet, og de nødvendige godkendelser foreligger, kan anlægsarbejdet igangsættes.
Anlægsarbejdet for etape 1 forventes at kunne udføres i efteråret 2020 og vil forløbe over 20 uger.
Anlægsarbejdet for etape 2 udføres på et senere tidspunkt, men forventes at forløbe over 25 uger.
Perfekt tilkørsel til Rødbyhavn Trafikhavn
Den nye omfartsvej bagom Rødbyhavn er nu færdig. Vejen leder havnens tunge trafik bag om byen langs det tidligere jernbanespor. Vejen er tilsluttet krydset direkte på Færgestationsvej ved motorvejsafkørsel 50.
Havnen har nu fået et gammelt ønske opfyldt. I årevis har der været ønske om en vej uden om byen for at undgå, at genere byens handlende og beboere. På denne måde er havnens vejnet nu tilknyttet byens gode infrastruktur, og en samtidig vejomlægning på havnen betyder, at privatbilisme og tung trafik ikke blandes.
Den nye vej har fået etableret digeport, så diget kan lukkes ved ekstrem højvande. Den gamle havneindkørsel og digeport bibeholdes til ordinær trafik til havnen.
Vejen er lavet af MSE i tæt samarbejde med kommunens Park og Vej, der er bygherren. Det har været nødvendigt at ekspropriere tre huse for at skabe plads til vejen. Også flagermus er blevet påvirket af arbejdet, men der er dog taget hensyn til disses ynglemønster for at reducere ulemperne.
Vejen er blevet indviet af borgmesteren og direktøren for Femern a/s den 24. september, hvor de kappede snoren efter alle kunstens regler. Park og Vej havde opstillet en pølsevogn, så de lokale interesserede også kunne få lidt til maven og ganen.
Havnen måtte i forbindelse med vejbyggeriet om rokere lidt på den ”maritime sikring”. Havnen har nu fået en ny og større port til østre kaj (kaj 4), og den gamle port er flyttet til nordre kaj (kaj 5), der nu også kan overvåges.
Et godt projekt er dermed afsluttet, og vi er overbevist om, at det bliver til stor glæde for alle. Naturligvis især i de kommende travle år, men også efter Femernprojektets afslutning.
Femern-tunnelen
Specialfartøjer sætter sit præg på Rødbyhavn Trafikhavn, og det giver både opmærksomhed og skaber god lokal aktivitet.
Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel. Det bliver også verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Lige nu er det DHI, som laver boreprøver til søs og i det område, hvor landtilslutningerne skal etableres.
Havnen har fået besøg af ”Fru Veber”, der sammen ”Vanguard” er vagt- og afviserfartøjer for et stort skib ”Ocean Vantage”. Det laver nye boreprøver til søs, hvor de store tunnelelementer skal graves ned. De ligger på skift til søs for at passe på boreskibet, men det er en hård tørn, siger de. Østersøen er ikke altid helt rolig.
”Ocean Vantage” er et boreskib, der kan bore i havbunden uden at stå fast på havbunden. Vi har forstået, at det kan bore ned til ca. 80 m regnet fra havoverfladen. Der er på det dybeste sted ca. 27 m dybt. Skibet er for stort til at anløbe Rødbyhavn, så de anløber jævnligt Kiel.
Lankelma laver ligeledes boreprøver. De arbejder fra en ”Jack-up” i området ved navn ”Sandpiper”, lige hvor landtilslutninger skal etableres. Lankelma havde en ”jack-up” med i samlesæt fra Sydengland. Den ankom hertil på 15 sættevogne, og det tog ca. to uger at samle den. ”Sandpiper” har ikke plads til beboelse om bord. Derfor arbejdes der på skift, og Lankelma har lejet Skippergaarden i byen til personalet, der tæller ca. 20 m/k. Det giver liv og lidt omsætning i byens butikker.
Skippergaarden tilhørte tidligere institutionen Rødbygaard, men er nu solgt fra og er indrettet til beboelse med vaskemaskiner etc. Byggeriet er beregnet til den slags formål, men var i en periode udlejet til ”flygtningecenter”.
”Ocean Vantage” og Sandpiper/Lankelma er under-entreprenører for DHI.