Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

HavneBladet maj 2019

Stabil udvikling uden flere rekorder

Flere store skibsanløb i Nakskov Havn præger stadig anløbsstatistikkerne. Samtidig forberedes den fortsatte udbygning.

Starten af 2018 pegede klart mod endnu en rekord for skibsanløb til Nakskov Havn, men den udeblev. Lidt afmatning i årets sidste måneder ændrede billedet fra endnu en rekord til en uændret aktivitet. Men de seneste tre års tal viser klart, at der er sket et niveauskifte med en fremgang på ca. 50 %.

En god stabil omsætning, der giver en stærk tro på fremtiden. De mange godsaktiviteter med korn, grus, skærver, skrot, roepiller, rammer og vindmøllevinger blandt meget andet skifter med årstider og aktuelt behov, men travlheden er markant. Derfor bliver der fortsat arbejdet med udbygning af Nakskov Havn. De største projekter skal vi naturligvis nok omtale mere udførligt i de følgende artikler i HavneBladet.

Havneprojekter er underlagt betydelig myndighedsregulering og kræver derfor også en lang planlægningshorisont. Det må vi indordne os under, og det sikrer naturligvis også, at projekterne med nye kajanlæg og forbedringer i besejlingsforhold er velforberedte og godt dokumenteret på enhver måde.

Lolland Kommunes prioritering af erhvervshavnene som et vigtigt led i erhvervsudviklingen har stor betydningen for udviklingen på Vestlolland. De ca. 1850 medarbejdere, som er beskæftiget med de mange aktiviteter, der udgår fra Nakskov Havn, udgør en betydelig del af det lokale erhvervsliv.

For Rødbyhavn Trafikhavn har der været en stille periode, men med de seneste beslutninger om igangsætning af Femernprojektet bliver hverdagen helt anderledes travl. Det ser vi frem til.


Vandstandsmåler på vej til Nakskov

Kvalificerede gæt om vandstanden erstattes snart af mere sikre prognoser i samarbejde med DHI og Kystdirektoratet.

Da Nakskov by er udpeget som risikoområde for oversvømmelse, har der gennem længere tid været et stort ønske om at etablere en vandstandsmåler i Nakskov Havn. En måler, som både i udstyr, data og præcision kan måle sig med de vandstandsmålere, som DMI og Kystdirektoratet har, og som både kan måle vandstanden her og nu og udarbejde prognoser for vandstanden.

Gennem længere tid har der været søgt om at få etableret en vandstandsmåler. Desværre uden positivt resultat, hvorfor politikerne i Lolland Kommune har besluttet, at vi selv etablerer en vandstandsmåler. Der er opnået tilsagn om, at måleren understøttes af vandstandsprognoser i samarbejde med Kystdirektoratet og DHI.

En af de modeller, der lige nu overvejes, er en vandstandsmåler, som består af to enheder: en flyder, der ligger på vandet, og en tryksonde. Modellen kendes fra andre målestationer og har fungeret godt.

Kunder og husejere har flere gange stået med tilbageholdt åndedræt og ventet på, om prognosen nu ville holde, og om deres huse fortsat ville være tørre, når vandstanden faldt igen. Godt, at der nu er fundet en løsning, så der er en mere sikker prognose på vej.


Forbedret sejlrende testet i simulering

Besejlingssimulering er en vigtig nøgle til sikring af optimale besejlingsmuligheder og sikker sejlads.

Der er nu blevet gennemført besejlingssimuleringer med en type af større skibe, som forventes at besejle Nakskov Havn i fremtiden.

Simuleringerne er blevet gennemført af rederen for at sikre mulighederne for anløb af Nakskov Havn på en sikker og forsvarlig måde. Arbejdet blev gennemført i samarbejde med de erfarne lodser fra DanPilot og foregik i FORCE Technologys skibssimulator i Lyngby.

Resultatet af simuleringerne gav heldigvis de forventede positive resultater, og det skaber dermed et godt grundlag for både besejlingen med større og længere fartøjer og nogle klare input til udvidelsen af sejlrenden.

På den korte bane betyder det, at der straks er sket en flytning af nogle bøjer, der giver nogle mindre forbedringer rent besejlingsmæssigt. Flytningen er godkendt af Søfartsstyrelsen, mens den fysiske positionering af bøjerne blev gennemført af Nakskov Havns medarbejdere og slæbebåd.

For udvidelsen af sejlrenden gav simuleringen nogle klare input til, hvordan tilslutningerne mellem ny og eksisterende sejlrende bedst kan laves. Nyttig viden, inden der skal graves.

Samtidig bekræftede simuleringen værdien af en bedre og mere enkel besejling. Det er særdeles nyttige input til det detaljerede design af den kommende forbedrede sejlrende.


”Kiosken” er nu fjernet

Bygningen i Rødbyhavn, der oprindeligt var bygget som havnekontor, senere skibsmæglerkontor og sidst kiosk, er nu revet ned for at skabe plads til nye havneaktiviteter.

Havnen har fået fjernet en kedelig forfalden bygning ved indkørslen til havnen. Men samtidig er det også et lille stykke historie, som forsvinder. Bygningen har i tidens løb haft flere anvendelsesformål. Den var oprindeligt bygget som havnekontor. Senere har en eller flere skibsmæglere brugt det som kontor. De senere år har der været kiosk og cafe. Huset blev forladt i forbindelse med udlejning af arealerne til anden side, og det skulle dengang være revet ned.

Huset lå tæt ved den kommende omfarts-og havnevej. Det var derfor nærliggende at fjerne huset inden vejen anlægges. Det er dog ikke uden problemer at fjerne huse uden for diget. Vandtilslutningen til huset skulle også fjernes, men vandledningen, der forsyner huset, ligger i ca. 3 meters dybde under terræn. Det skyldes naturligvis, at den skal tilpasses forholdene bag diget. Yderligere er vandledningen af støbejern, så det var en udfordring at svejse på den nede i et lille hul.

Senest er arealet til den nye havnevej blevet ryddet på professionel vis med stort skovrydningsudstyr hele vejen hen til motorvejsafkørsel 50. Det har også været nødvendigt at nedtage tre huse, der stod i vejen på strækningen. Der mangler nu ”bare” noget asfalt, så har havnen fået en ny flot indkørsel bag om byen.


Nu søsættes der igen skibe i Rødbyhavn

I december søsatte Bredgaard Værft deres første skib bygget i Rødbyhavn, og flere er på vej.

I 1920-erne søsatte Rødbyhavn Jernskibsværft flere skibe bygget på beddingerne, hvor Rødbyhavn Bådeværft nu ligger. Faktisk blev Danmarks første bilfærge ”Gaabense” bygget i Rødbyhavn.

Værftet blev desværre lukket af krisen i 20-erne. Heldigvis er der siden kommet nye virksomheder til. Rødbyhavn Bådeværft har i en lang årrække blandt andet bygget mindre joller, men har mest arbejdet på beddingen med skibsreparationer. Bredgaard Værft har nu etableret sig med byggehal på havnens arealer. Fra hallen blev deres første nybygning fra Rødbyhavn søsat 7. december 2018. Søsætningen foregik med hjælp fra en stor mobilkran arrangeret af NKU.

Nybygningen var en fiskerbåd til en erhvervsfisker på Stevns. Skibet fik navnet Line Charlotte og har skibsnummer ND 153. Skibet er på 33,6 ton med 300 HK Volvo motor og er udstyret med 2 x net tromler/trawl.

Der er gang i flere skibe i hallen, og den næste søsætning forventes at finde sted i løbet af foråret. Det er en anden fiskerbåd på 14,99 x 6,67 meter til Grønland og endnu en 26,85 meter til Island.


Havneprojekter i VVM

VVM-undersøgelser kræver både tid og penge, men er ufravigelige og skal sikre miljøhensyn.

VVM er ikke et maritimt fagudtryk, men alligevel fylder det rigtig meget i ”havne-verdenen”. En VVMredegørelse er en forkortelse af ”Vurdering af Virkninger for Miljøet” og er en redegørelse for, hvordan et større bygge- eller anlægsprojekt vil påvirke det omgivende miljø.

VVM-krav eller eventuelt fritagelse fra VVM skal opfyldes, inden havnen kan få tilladelse til at påbegynde nye projekter. Miljøvurderingsprocessen kan ligge hos flere myndigheder. For kajprojektet er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed. Her har vi den 30. november 2018 ansøgt om tilladelse til udvidelse af Nakskov Havn. Projektet er vurderet som VVM-pligtigt i henhold til VVMdirektivets bilag 1, da de nye anlæg vil kunne anløbes af fartøjer på over 1.350 ton, hvorved en VVM-redegørelse skal udarbejdes (jf. BEK nr. 450 af 8. maj 2017 bilag 1 punkt 8 b). Undersøgelserne forventes at kunne tilendebringes med en tilladelse i september måned.

For uddybning og udretning af sejlrenden er kystdirektoratet myndighed. Her er processen lidt længere, og der kan først forventes en endelig afgørelse i april/maj måned 2020.

Det er altså et forløb, som strækker sig over mere end et år, og som sætter både havnens og vore kunders tålmodighed på prøve. Men forhåbentlig sikrer det, at projekterne kan gennemføres og med mindst mulig gene for miljøet. Samtidig er det værd at huske, at projekter, som fremmer søtransporten, også er til stor gavn for miljøet.


Forbedret afmærkning

En justering i placering af bøjer, der afmærker sejlrenden, forbedrer nu anløbsforholdene til Nakskov Havn.

Sejladsen til Nakskov Havn kendetegnes ved en særdeles flot indsejling gennem Naturpark Nakskov Fjord. Det ændres der ikke ved, men besejlingen med lange og brede fartøjer gøres lidt lettere ved flytning af nogle få bøjer i den yderste vestlige del af fjorden. Området ligger direkte vest for Enehøje og er dermed mest til glæde for erhvervssejladsen.

Ud over sine naturlige smukke omgivelser kendetegnes indsejlingen også ved, at der er mange bøjer, der markerer sejlrenden ind til Nakskov Havn. Det er naturligvis vigtigt for en god og sikker sejlads.

Ved en simulering af sejlads gennem Nakskov Fjord med en af havnens kunder inde hos FORCE viste der sig en mulighed for at lette sejladsen ved at der flytte 7 bøjer i 3 strækninger i sejlrenden.

Med en rapport fra simuleringen samt henvisning til lodserne fra Dan Pilot og kunden kunne SIFA hos Søfartsstyrelsen kontaktes for godkendelse af nye bøjepositioner. Bøjerne er nu flyttet til deres nye position, og vores folk er i færd med næste opgave, som er at gennemgå samtlige resterende næsten 130 bøjer, så fjorden er korrekt og sikkert afmærket.


Hent HavneBladet 2019

Lolland Havne

Stensøvej 1

4900 Nakskov

Telefon: 54 67 73 32
havne@lolland.dk

Vagt

Nyttige links